Selasa, 15 September 2009

oiuy

Malaysia Klaim Tari Pendet Bali

By Republika Newsroom
Rabu, 19 Agustus 2009 pukul 19:09:00
Font Size A A A
Email EMAIL
Print PRINT
Facebook
Bookmark and Share
Malaysia Klaim Tari Pendet BaliILOVEBLUE.COM

TARI PENDET: Seorang nenek yang mendet saat "Usaba Sambah" di Pura Puseh, Sengkidu Karangasem.

JAKARTA--Malaysia kembali mengklaim budaya Indonesia -- tarian pendet, Bali -- menjadi budaya mereka yang dicantumkan dalam iklan visit year mereka. Sebelumnya, mereka telah mengklaim angklung, reog Ponorogo, batik, Hombo Batu, dan Tari Folaya.

Budayawan, Radhar Panca Dahana, mengatakan pengklaiman budaya Indonesia oleh Malaysia untuk kesekian kalinya merupakan kesalahan pemerintah Indonesia sendiri. "Ya tidak apa-apa lah, kita juga suka mengambil budaya lain untuk untuk promosi," katanya kepada Republika, Rabu (19/8).

Ia menilai kecolongan budaya tersebut sebenarnya sebuah cermin atau refleksi. Ia menilai kita terluka dan malu, karena kita sadar sebagai pemilik kebudayaan itu kita tidak memperhatikannya. "Selama ini kebudayaan dipinggirkan, pemerintah dan masyarakat tak lagi peduli," ujarnya.

Sedangkan negara lain, seperti Malaysia, kata Radhar, membutuhkan ekstensi kebudayaan, karena kebudayaan adalah senjata terbaik untuk diplomasi internasional. Potensi bisnisnya bagus. "Malaysia tahu mereka kekurangan budaya, mereka pintar melihat kebudayaan negara tetangganya, dan mereka menghargai budaya untuk mencari keuntungan, sedangkan pemerintah kita tidak peduli. Hanya peduli pada olahraga dan program lainnya," katanya.

Untuk itu, kata Radhar, kedepannya agar Indonesia tidak kecolongan lagi, pemerintah harus perhatikan kebudayaan itu. "Kita majukan budaya kita supaya kita ada di depan, munculkan budaya kita dalam upacara-upacara, acara-acara, jangan lagu-lagu masa kini yang dinyanyikan oleh Presiden kita," tandasnya. she/kpo

Berita Terkait :

Comment & Contribute

Member Comments
[Halaman 1 dari 57] :: [first] [prev] 1 2 3 4 5 6 7 [next] [last]
Saudaraku di Indonesia, fikirkan nasib kami bangsa Indonesia yang lebih dua juta orang cari makan di Malaysia. Belum lagi yang tidak resmi dan yang sudah mendapat taraf penduduk tetap mungkin lebih 3 juta lagi. Kami dapat mengubah nasib kami dan keluar dari kemiskinan. Jangan gara-gara kebodohan kalian di Indonesia nanti kami di usir keluar dari malaysia. Siapa mahu beri makan pada anak anak kami.
Ujang Caniago 2009-09-16 09:37:41
Laporkan komentar
saya selaku org Indonesia justru lbh marah kpd bangsa sy sendiri. knp kami lbh suka kebarat2an n kjepang2an daripada bangga thd budaya warisan nemon sendiri? kalau malaysia mklaim budaya Indonesia yg mmg tkesan dbiarkan, ya wajar. sy paham knp malaysia mlakukan itu. krn mereka ingin mgantikan singapura sbg negara paling maju dan makmur di asia tenggara. kmudian kalo kita lihat argumen mereka, mang banyak kbudayaan kita yg mirip dng mereka. lha wong serumpun? hemat saya Malaysia sbg yg katanya lbh maju, harus bisa bsikap dewasa. jangan suka emosian dlm mhadapi kakaknya yg sdg lagi krisis identitas ini. kalau budaya kalian mmg sama, jelaskan kpd kami, spy kami tdk berssudzan kpd kalian. ingat klarifikasi itu jauh lebih baik daripada sejuta omongan yang sia-sia. Indonesia jg harus mau bkaca. jangan karena kesalahan kita, org lain disalahkan. ingat, kalau bukan kita yg sok kebarat2-an atau kejepang2-an, tak mungkin org2 malaysia yg zalim itu akan mklaim kbudayaan kita. cintai budaya sendiri. kbudayaan kita itu harga ekonomisnya luar biasa, tutama buat industri pariwisata, n bisa untuk mbayar hutang2 luar negeri kita yg amit2 besarnya. So, forget itu budaya barat n jepang, n let's love our own cultures! sy juga mperingatkan malaysia agar bsikap adil n bijaksana thd para TKI. plakukan mereka secara manusiawi. tanpa TKI atau TKA dr negeri2 lain, mana bisa Malaysia mjadi maju spt sekarang? toh pduduknya sdikit n gengsinya jg besar? tak mau kerja kasar... lagi pula ingat, roda khidupan itu bputar. saat ini Indonesia mmg lbh miskin n lbh kacau dari kalian, tapi siapa tahu suatu saat nanti kalau Indonesia punya pemimpin yg kuat, n takut dosa, negara tetangga kalian itu akan mjadi salah satu pekonomian tbesar di asia dan dunia? who knows?
ananto 2009-09-10 14:33:14
Laporkan komentar
Buka mata dan minda anda seluas-luasnya.. Kehadiran budaya Indonesia datang bersama rakyatnya ke Malaysia.. Sbg contoh, Singapura mengambil budaya Hip Hop dari Amerika dan cipta budaya mereka sendiri, tapi bagaimana budaya itu boleh hadir ke Amerika? Bukankah dari Afrika? Tiada apa-apa masalah.. Amerika kafir tu pun tak hairan sbb budaya mereka adalah budaya yg tak bertamadun.. Fikirkan, datuk, nenek dan moyang kita turun dari kapal-kapal dagang berlabuh di Semenanjung Tanah Melayu sblm pendudukan Jepun dahulu.. Membawa 1001 kebudayaan.. dan mereka menerapkan budaya itu di Tanah Melayu serta sehingga sekarang budaya itu sudah sebati dalam jiwa waris-warisnya.. Indonesia dikenali sbg abang, Malaysia pula adiknya.. Melayu di Malaysia majoritinya berasal dari Indonesia.. Lihat saja, Parameswara membawa budaya Kesultanan ke Melaka dahulu sehingga sekarang diguna pakai.. Saya sebagai rakyat Malaysia berdarah Indonesia, datuk saya, Hj Sulaiman berasal dari Pontianak, Banjar Masin yang datang bersama ayahnya iaitu moyang saya, Hj Ismail berlabuh bersama kapal dagang.. Sehingga sekarang sebahagian adik beradik datuk saya masih berada di Pontianak.. Fikirkan, kita berasal dari serumpun.. Cubit paha kanan, paha kiri terasa sakitnya.. Bayangkan, orang kafir memandang jauh sambil tersenyum sinis melihat kaum Melayu Indonesia - Malaysia bertengkar.. Yang rugi? Kaum Melayu dan agama Islam..
Yo! 2009-09-10 07:41:18
Laporkan komentar
budaya yang baik ditarikan oleh orang lain...tak ke itu sebagai suatu penghargaan..kalau pun malaysia mendakwa tarian2 atau apa2 unsur budaya serumpun miliknya...akhirnya orang juga tau ianya budaya melayu....lihat masyarakat cina walau dimana pun mereka berada mereka mengamalkan budaya yang sama ..tak timbul pun budaya cina tanah besar..atau cina hong kong atau cina USA...tarian naga di persembahkan dimana-mana...agaknya kalau Barat mendakwa nyanyian tarian..pakaian yang dipakai oleh pemuda dan pemudi di di timur hak mereka...dan mereka akan menganyang sesiapa yang mendakwa itu tari mereka gi mana ya?....nampaknya itu lah melayu....kalau sesama bangsa buat...ada saja yang tak kena...kalau orang lain buat...ianya satu penghargaan...kalau amerika dakwa tarian pendet tarian mereka...adakah kamu mahu menganyang mereka...maka sedarlah kita bersaudara... dendam tidak akan membawa kebaikan... apa akan jadi kalau ada diantara rakyat malaysia yang dicederakan dgn buluh runcing..di indonesia.. bagaimana pula kalau rakyat malaysia bertindak balas terhadap rakyat Indonesia yang mencari rezeki disini...tentunya yang lemah akan dimangsakan...apakah kesudahannya...kalau nak bergelar pahlawan biarlah isunya suatu isu yang benar2 besar....contohnya kedaulatan negara diceroboh...kalau hanya setakat tarian.....fikir-fikirkan lah
andi 2009-09-09 22:47:03
Laporkan komentar
salam ramadhan, salam sjahtera.. Isu Tarian Pendet selesai – TPM PUTRAJAYA 3 Sept. – Tan Sri Muhyiddin Yassin berkata, klip video 30 saat yang sebahagian kecilnya memaparkan Tarian Pendet diterbitkan oleh Discovery Networks Asia-Pacific dan tidak ada kena mengenai dengan pihak berkuasa di Malaysia. Kata Timbalan Perdana Menteri, penerbit itu juga telah menjelaskan keadaan sebenar dan memohon maaf kepada kerajaan Indonesia berhubung perkara tersebut. Beliau berkata, penerbit dokumentari berkenaan telah menjelaskan situasi sebenar melalui sepucuk surat kepada Menteri Kebudayaan dan Pelancongan Indonesia, Jero Wacik. Sehubungan itu, beliau berharap isu Tarian Pendet dari Bali yang didakwa dicuri oleh Malaysia selesai. “Penerbit klip itu telah menulis memohon maaf dan menjelaskan situasi sebenar bahawa filem tersebut bukan datang daripada pihak berkuasa Malaysia tapi dilakukan oleh mereka. “Saya harap episod ini terhenti di situ dan segala penjelasan diterima oleh pihak Indonesia,” katanya. Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas mempengerusikan mesyuarat jawatankuasa Kabinet mengenai pelancongan di sini hari ini. Penayangan klip komersial yang mengandungi elemen Tarian Pendet bagi mempromosi siri dokumentari Enigmatic Malaysia di Discovery Channel telah menimbulkan kemarahan Kerajaan Indonesia baru-baru ini. Situasi menjadi bertambah buruk apabila pihak media massa tempatan membuat tuduhan melulu menyatakan Malaysia sengaja mencuri kebudayaan Indonesia untuk melariskan pelancongan sendiri. Ekoran kontroversi tersebut, berlaku demonstrasi bantahan di Kedutaan Besar Malaysia di Jakarta selain panggilan bom palsu dan bendera Jalur Gemilang dibakar. Menurut Muhyiddin, sepatutnya perkara itu tidak berbangkit memandangkan iklan yang disiarkan bukan dihasilkan oleh mana-mana pihak di Malaysia. Sementara itu, Menteri Pelancongan, Datuk Seri Dr. Ng Yen Yen memberitahu, beliau ada menerima salinan surat berkenaan daripada Discovery Networks Asia-Pacific. Katanya, surat berkenaan dihantar kepada Kerajaan Indonesia sebaik sahaja kontroversi Tarian Pendet timbul. sy anak malaysia..secara jujur sy katakn..sy x pernah mngetahui ttg tarian pendet ni.. dlm buln yg mulia ni..knp kita saling brtelagah?? kan lebih baik kita menjaga hubungan sesama manusia dan juga paling penting hubungan dengan ALLAH S.W.T.. “Hablu minAllah wa hablu minannas”.. bukan budaya2 ini yg akn kita bwa brsama kita d hari Akhirat nnt..tp amal2 yg tlah kita lakukn.. lg satu yg ingin sy perkatakn.. fitnah itu lebih teruk dari membunuh 100 orang.. kalau saudara2 skalian tidak mngetahui cerita sebenar dan yg tersirat di sebalik apa yg dipamerkan, jgn sesekali cuba membuat kesimpulan sndiri..buruk akibatny nnt..bukn sj kpd Indonesia malah Malaysia.. dan jgnlah membiarkn sejarah berulang..simpanlh perkataan “perang” itu di dlm buku sejarah silam.. dan jgnlah memburuk-burukkn org lain sekirany diri kita sndiri masih trumbang ambing mncari jln.. kita perlu mnjadi org yang berilmu dan beramal.. jgn sekadar mndalami ilmu, tp amal diketepikan..
aiman 2009-09-09 15:28:22
Laporkan komentar

Tidak ada komentar:

Posting Komentar